سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازی های مشتق شده از شطرنج

این یک لیست پویاست و ممکن است هرگز نتواند استانداردهای خاصی را برای کامل بودن برآورده کند. با افزودن موارد گمشده با منابع معتبر می توانید کمک کنید.

این انواع شطرنج با تغییر صفحه ، تنظیم صفحه ، ضربات یا قوانین از شطرنج گرفته می شوند.

سایت شرط بندی با واریز مستقیم

قوانین استاندارد

بسیاری از گزینه ها از قوانین و مکانیک استاندارد شطرنج استفاده می کنند ، اما موقعیت شروع مهره ها یا تعداد مهره ها را تغییر می دهند.

قوانین و تخته استاندارد

موقعیت شروع متفاوت

این نوع از تخته ها و قطعات استاندارد استفاده می کنند ، اما قطعات از مربع های غیر سنتی شروع می شوند. در بیشتر این نوع مدل ها ، پیاده ها روی مربع های معمول خود قرار می گیرند ، اما موقعیت سایر قطعات به طور تصادفی تعیین می شود یا توسط بازیکنان انتخاب می شود. انگیزه این گونه ها معمولاً خنثی کردن دانش افتتاح شده است. نکته منفی این انواع این است که موقعیت اولیه معمولاً هماهنگی و تعادل کمتری نسبت به موقعیت استاندارد شطرنج دارد.

موقعیت شروع وارونه شطرنج (سفید در پایین قرار می گیرد)

Chess960 (یا شطرنج تصادفی فیشر): قرارگیری مهره ها در رده اول تصادفی است و مهره های حریف آن را منعکس می کند. بابی فیشر (1996) اختراع شد.

شطرنج جابجایی: برخی از مهره ها در موقعیت اولیه رد و بدل می شوند اما قوانین دقیقاً یکسان باقی می مانند. چند نمونه از این موارد ممکن است این باشد که پادشاه و ملکه ورق می خورند یا شوالیه پرونده b با اسقف موجود در پرونده f معامله می شود.